منابع مشابه
نظریهی تفسیری نوپراگماتیسم
تلقی سنتی و کلاسیک از فهم و تفسیر متن بر آن است که معنای متن مستقل از قرائت و مقدم بر تفسیر خوانندگان، موجود است و به قصد و نیّت مؤلف وابسته است. نوپراگماتیسم یک مکتب فکری پستمدرن از زمره رویکردهای تفسیری «خوانندهمحور» و ذهنیگرا محسوب میشود که در تحلیل خود از فرایند قرائت متن، نقش محوری را به مفسر داده و سهم بسیار ناچیزی برای متن قائل است. مقالهی حاضر ضمن تشریح مبانی نظری و فلسفی رویکرد ن...
متن کاملنظریه ی تفسیری ابن عربی
ابن عربی، معروف به شیخ اکبر، چهره ی برجسته ی عرفان اسلامی در زمینه های تفسیری و تأویلی دارای آرای ویژه ای است که بررسی و شناخت این آرای منوط به درک صحیح نظریّه ی تفسیر او است. نظریه ی تفسیر او در صدد بیان مبانی، اصول و روش تفسیری او است. این نظریّه در دو محور تفسیر و تأویل، دارای مبانی و اصولی ویژه است. این تحقیق در صدد بیان و بررسی هریک از مبانی و اصول حاکم بر تفسیر و تأویل از دیدگاه ابن عربی اس...
متن کاملگونهشناسی احادیث تفسیری؛ از نظریه تا تطبیق
تفسیر روایی، کهنترین نظریه تفسیری قرآن به شمار میآید و پیشینه آن به عهد نبوی میرسد. از جمله مؤلفههای متمایز کننده این نظریه از سایر نظریههای تفسیری، مؤلفه منبع (روایت تفسیری)است. در این نظریه، سنّت یا حدیث، به عنوان منبع اصلی، به دو نوع «قرآنشناسی» و «تبیینی»قابل تقسیم است. احادیث تبیینیویژهتر از قرآنشناسی بوده و به روایاتی اطلاق میشود که حاوی آگاهیهای متناسب و مؤثر در تبیین مدلولها ...
متن کاملنظریه ی تملیک در اجاره ی اعیان
عقد اجارهی اعیان یکی از عقودی است که در جامعه کاربرد فراوانی دارد. با ارائهی یک تحلیلصحیح از مالکیت منفعت که عبارت است از رابطهی اعتباری بین مستأجر و عین مستأجره، میتوانشبهات و اشکالاتی را که برخی بر ماهیت تملیکی عقد اجارهی اعیان وارد کردهاند، برطرف نمود. زیراموضوع این رابطهی اعتباری میتواند منفعت تدریجی الحصول یک عین باشد که قابلیت انتفاع از آنوجود دارد. استحقاق مؤجر نسبت به اجرت تا زمانی باقی...
متن کاملبررسی نظریه تفسیری علامه طباطبایی در جاودانگی دوزخ
موضوع جاودانگی ماندگاری برخی از کافران در آتش دوزخ، مسئلهای است که همواره مورد توجه اندیشمندان بهویژه در دوره معاصر بوده است. مفسران و عقایدشناسان به فراخور نحله کلامی خویش در این باره پاسخهایی درون دینی و برون دینی ارائه کردهاند. علامه طباطبایی مطابق نظریه مشهور، به جاودانگی دوزخ برای برخی از کافران معتقد است. وی در اثبات این نظریه، از براهین فلسفی و شواهد قرآنی بهره برده و بر این باور است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیرازناشر: دانشگاه شیراز
ISSN 2251-6123
دوره 11
شماره 41 2013
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023